Peter Liljedahl
Przestań odpowiadać na źle zadane pytania, przestaw meble, losuj grupy- po kilku tygodniach zobaczysz, że twoi uczniowie zaczynają z własnej woli myśleć i chętniej rozwiązywać problemy. Drobne zmiany mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość.
Według Petera istnieją trzy rodzaje pytań:
- Pytania po sąsiedzku -uczeń zadaje je tylko dlatego, że nauczyciel akurat stoi obok, nie podniósłby ręki ani nie podszedł na drugi koniec sali, by zapytać o to samo.
- Pytania zatrzymujące myślenie- np. Czy to będzie na sprawdzianie?, Czy nasz wynik jest dobry?. Uczeń zadaje je, by móc bezpiecznie przestać myśleć.
- Pytania podtrzymujące myślenie- np. Czy na kolejnym poziomie zadania kwadrat ma powierzchnię 3×3, czy 4×4?, Czy dobrze rozumiemy w poleceniu, że w tym zadaniu poborca podatkowy zawsze musi zabrać jakąś kwotę?– takie pytania mają ogromną wartość, bo podtrzymują i ukierunkowują proces myślenia i rozwiązywania problemów. Są to jedyne pytania, na które warto odpowiadać.