
CODE MONKEY to gra przeznaczona dla dzieci, które nauczyły się już czytać i korzystać z komputerowej klawiatury. Gra zaczyna się od historii pechowej małpki, której wielki i złośliwy szympans ukradł banany. Główny bohater nie poddaje się i postanawia wyruszyć na epicką wyprawę, która pomoże mu odzyskać jego ulubione owoce. Gra podzielona jest na poziomy. W każdym z nich zadaniem gracza jest pisanie poleceń, które pomogą małpce w dotarciu do banana. Może być to „przejdź 10 kroków” lub „skręć w prawo”. Kolejne plansze korzystają z coraz nowszych przeszkód, wymagających dłuższych i bardziej rozbudowanych linijek kodu. Choć nie brzmi to skomplikowanie, gra skutecznie tłumaczy zasady rządzące pisaniem kodu i demonstruje jak pokonywać różne wyzwania spotykane podczas tego procesu.
CODE COMBAT gra posiada zdecydowanie więcej rozmachu od poprzednio omawianych. Autorzy zbudowali potężnego RPG-a inspirowanego gatunkiem hack’and’slash, jednocześnie poświęcając swoje dzieło w całości nauce programowania.
Gracz zaczyna od wyboru jednej z dwóch dostępnych na początku postaci i ubrania jej w ekwipunek. Po kilku kliknięciach bohater trafia do świata fantasy pełnego lochów, miast, grobowców i złośliwie zastawionych pułapek. Zbierane podczas wyprawy przedmioty i bron pozwalają odblokowywać coraz więcej linijek kodu używanych do poruszania się przez bagna, miasta i labirynty. Bohaterowie zdobywają punkty doświadczenia dokładnie tak, jak w klasycznych grach RPG. Wszystko zaserwowane jest z komiksową grafiką i klimatyczną ścieżką dźwiękową. Warto wspomnieć o zgrabnym i kompletnym polskim tłumaczeniu, w jakie wyposażono grę.
Obecnie zwiedzić można 6 różnych światów, z których każdy przedstawia takie koncepcje, jak pętle, zmienne, składnię, porównywanie ciągów, modulo i inne co sprawia, że Code Combat jest jedną z najbardziej rozbudowanych gier tego typu. Autorzy zachęcają całe szkoły do korzystania ze swojego produktu na lekcjach informatyki.
BLOCKLY GAMES zbiór zadań i gier dla najmłodszych pokazujący możliwości biblioteki Google Blockly. Biblioteka ta jest podstawą wielu języków programowanie graficznego / blokowego.
CARGO BOT oferuje całkiem inne podejście niż Code Monkey, a sama zabawa jest od początku dużo bardziej skomplikowana. Mamy tu do czynienia z pozornie typową grą logiczną przeznaczoną na smartfony i tablety. Jak chwalą się autorzy: została w całości napisana na iPadzie. Celem gracza jest kontrolowanie dźwigu. Plansze składają się ze stosów pudełek wymagających przeniesienia w inne miejsce. Dokonujemy tego układając programy z zestawów prostych komend, które sterują ruchem maszyny. Zabawa zaczyna się od prostych zadań, jednak poziom trudności szybko wzrasta. By pokonać kolejne plansze, dziecko zapoznaje się z terminami takimi jak pętla czy pisaniem kilku programów jednocześnie. Dalsze poziomy wymagają układania paczek w konkretne sekwencje i są często nad wyraz trudne. Pomimo tego, pokonywanie każdej planszy przynosi wiele satysfakcji i powoduje, że gracz chce próbować coraz trudniejszych wyzwań.
CODE STUDIO Nauka programowania z użyciem tego narzędzia polega na tworzeniu prostych programów, które pozwolą uczniom zapoznać się ze zmiennymi, instrukcjami warunkowymi, itp., w celu np. rozwiązywania zadań z matematyki czy zabawy w tworzenie grafiki.
KODABLE to aplikacja, w której zadaniem gracza jest niesienie pomocy rodzinie Fuzza – małego, stworka, który musi przebyć wiele labiryntów. Gra pozwala dziecku rozumieć czym jest algorytm i jak go stosować, aby osiągnąć założony przez siebie efekt.
SCRACHT to opracowany przez MIT (MIT Media Lab – Lifelong Kindergarten Group) wizualny język programowania dla najmłodszych – jego cechą wyróżniającą jest brak konieczności pisania kodu komputerowego – elementami składni tego języka nie są komendy pisane, a wizualne elementy /“klocki” kodu, które jedynie należy ze sobą połączyć.
Język Scratch – co niezwykle istotne w przypadku uczenia dzieci – pozwala bardzo szybko osiągać efekty programowania – już jeden pojedynczy klocek można „wykonać” (co jest niecodzienną cechą na tle innych języków programowania). Dodatkowo do uruchomienia środowiska języka Scratch nie jest wymagana instalacja żadnych dodatkowych programów – wystarczy działająca przeglądarka internetowa, pracująca na komputerze z dowolnym systemem operacyjnym. Dodatkowo dzieci mogą założyć konto umożliwiające zapisywanie projektów w „chmurze”, dzięki czemu mają łatwy dostęp do swojej pracy również spoza szkoły.