Główne tezy teorii inteligencji wielorakiej
- Każdy z nas posiada wszystkie typy inteligencji
- Typy te są w różnym stopniu rozwinięte
- Jednakże wszystkie ze sobą współpracują i tworzą profili inteligencji
- Profil ten jest dynamiczny, zmienny. Zmiana zachodzi w trackie naszego rozwoju
- Gdy poznasz swój profil, jesteś w stanie odkryć pełen wachlarz ludzkich możliwości
- Inteligencje można zawsze doskonalić i rozwijać, ponieważ nikt z nas nie rodzi się z jej określonym poziomem. Mamy wpływ na jej rozwój – jest to bardzo ważne w odniesieniu do kreowania własnego życia, zawodu oraz przyszłości naszych dzieci. Jak możesz rozwijać dany typ inteligencji? Poprzez określone ćwiczenia i działania, które pobudzą działanie w odpowiednim kierunku.
Typy inteligencji wielorakich
Poniżej przedstawiam opis inteligencji wielorakich, zastanów się kim jesteś lub jeżeli masz ochotę przejdź poniżej i pobierz bezpłatny test inteligencji wielorakich, który jest inspirowany badaniami Howarda Gardnera.
1. Inteligencja językowa (werbalna lub lingwistyczna)
Człowiek o dominującej inteligencji językowej:
- posiada wrażliwość na dźwięk, rytmy, modulację głosu, różne funkcje języka,
- uczy się przy pomocy pisania, czytania, dyskusji,
- posługuje się bogatym słownictwem, szeroko stosuje synonimy,
- lubi wiersze, rymy i gry słowne; lubi czytać,
- jest dobrym słuchaczem,
- potrafi precyzyjnie przekazywać informacje,
- posiada zdolność do nauki języków obcych (szybciej uczy się akcentu),
- dedykowany zawód: pisarz, poeta, dziennikarz, tłumacz.
2. Inteligencja matematyczno-logiczna
Człowiek o dominującej inteligencji matematyczno-logicznej:
- cechuje go wrażliwość oraz zdolność do dostrzegania wzorców logicznych lub liczbowych,
- posiada umiejętność abstrakcyjnego myślenia,
- potrafi rozwiązywać nawet wyszukane zadania logiczne,
- jego mocną stroną jest myślenie dedukcyjne (przyczynowo – skutkowe),
- lubi wszelkiego rodzaju zagadki, łamigłówki,
- potrafi wykonywać w pamięci skomplikowane działania,
- w dzieciństwie szybko przyswajał pojęcia takie jak: czas, miejsce, ilość, liczba,
- lubi eksperymentować i „kombinować”,
- dedykowany zawód: naukowiec, matematyk.
3. Inteligencja przyrodnicza
Człowiek o dominującej inteligencji przyrodniczej:
- jest obdarzony wrażliwością na różnice pomiędzy gatunkami,
- posiada zdolność do pewnej interakcji z żyjącymi stworzeniami (symbioza z naturą),
- baczne obserwuje świat roślin i zwierząt,
- cechuje go znajomość nazw biologicznych, przyrodniczych,
- czuje się dobrze w środowisku naturalnym, w kontakcie z naturą, rozumie ją,
- jest opiekuńczy w stosunku do zwierząt,
- dedykowany zawód: biolog, ekolog.
4. Inteligencja ruchowa (cielesno-kinestetyczna)
Człowiek o dominującej inteligencji ruchowej:
- cechuje go wysoka świadomość swego ciała, panowanie nad nim,
- zręcznie radzi sobie z wykonywaniem ćwiczeń ruchowych,
- wysoka zdolność do zachowania równowagi ciała,
- uwielbia poznawać nowe ruchy (np. taneczne),
- lubi budować rzeczy, konstruować,
- lubi grać w gry wymagające aktywności fizycznej,
- dedykowany zawód: tancerz, choreograf, sportowiec, cyrkowiec.
5. Inteligencja przestrzenna
Człowiek o dominującej inteligencji przestrzennej:
- jest wrażliwy na geometrię (potrafi wymyślać obiekty trójwymiarowe),
- posiada zdolności konstrukcyjne,
- bez trudu jest w stanie wyobrażać sobie i odtwarzać bryły,
- postrzega świat z punktu wzrokowo-przestrzennego,
- łatwiej porusza się w przestrzeni,
- lubi stosować schematy i mapy pamięci,
- trafnie przewiduje ruch przedmiotów w przestrzeni,
- posiada talent do sporządzania wykresów, map i innych pomocy wizualnych (myślenie obrazowe),
- posiada wysoki zmysł estetyczny,
- dedykowany zawód: pilot, nawigator, piłkarz, architekt, malarz, rzeźbiarz.
6. Inteligencja muzyczna
Człowiek o dominującej inteligencji muzycznej:
- jest bardzo wrażliwy na muzykę, rytmy, wysokość i barwy dźwięków,
- posiada bardzo dobry słuch,
- ma bardzo dobre poczucie rytmu,
- umie poprawnie odróżniać i naśladować dane tony,
- szybko przychodzi mu nauka śpiewu lub gry na instrumencie,
- rozumie wszelkie formy ekspresji muzycznej (rozróżnia gatunki muzyczne)
- potrafi wyodrębniać brzmienie poszczególnych instrumentów,
- lubi muzykowanie, śpiew, na dźwięk reaguje tańcem, rytmicznym przytupywaniem, a nawet układaniem tekstu,
- cechuje go wysoka wrażliwość emocjonalna,
- dedykowane zawody: wokalista, muzyk, dyrygent, krytyk muzyczny, kompozytor.
7. Inteligencja interpersonalna
Człowiek o dominującej inteligencja interpersonalnej:
- cechuje go wysoki poziom komunikacji międzyludzkiej,
- umiejętnie posługuje się komunikacją werbalną i niewerbalną,
- wysoka umiejętność dostrzegania i właściwego reagowania na nastroje, temperament, motywacje i pragnienia innych ludzi,
- potrafi szybko odnaleźć się w towarzystwie, płynnie nawiązuje kontakty,
- posiada umiejętność łagodzenia sporów,
- cechuje go wysoki poziom empatii, wczuwania się w czyjąś sytuację,
- umiejętność prowadzenia rozmowy,
- bardzo dobra umiejętnością perswazji, co może prowadzić do manipulacji oraz wywierania wpływu na innych ludzi,
- posiada zdolności negocjacyjne,
- lubi pracę zespołową,
- dedykowane zawody: psycholog, nauczyciel, terapeuta, sprzedawca, duchowny.
8. Inteligencja intrapersonalna
Człowiek o dominującej inteligencja intrapersonalnej:
- posiada wysoką umiejętność rozumienia siebie samego, swoich potrzeb, emocji i motywów,
- jest to osoba o szczegółowej, trafnej samowiedzy,
- potrafi zaglądać w głąb siebie, zmotywować się i posiada silną wolę do działania,
- posiada znajomość własnych mocnych stron i słabości,
- trafnie określa swoje pragnienia i inteligencję,
- często skryty indywidualista,
- czasami wstydliwy,
- zadaje sobie pytania natury egzystencjalnej, lubi “filozofować” i szukać sensu życia,
- posiada pozytywny obraz własnej osoby, i wysoką automotywację,
- ważny dla niego jest rozwój osobisty,
- przykładowo, ale nie tylko: filozof.
Źródło https://www.katarzynapluska.pl/test-inteligencji-wielorakich-teoria-gardnera/