MATEMATYKA PRZYJAZNA

PRZEKONAĆ– NIEPRZEKONANYCH, ZAINTERESOWAĆ– NIEZAINTERESOWANYCH, PRZEKONANYM I ZAINTERESOWANYM DODAĆ SKRZYDEŁ!

INTELIGENCJA WIELORAKA

Główne tezy teorii inteligencji wielorakiej

  1. Każdy z nas posiada wszystkie typy inteligencji
  2. Typy te są w różnym stopniu rozwinięte
  3. Jednakże wszystkie ze sobą współpracują i tworzą profili inteligencji
  4. Profil ten jest dynamiczny, zmienny. Zmiana zachodzi w trackie naszego rozwoju
  5. Gdy poznasz swój profil, jesteś w stanie odkryć pełen wachlarz ludzkich możliwości
  6. Inteligencje można zawsze doskonalić i rozwijać, ponieważ nikt z nas nie rodzi się z jej określonym poziomem. Mamy wpływ na jej rozwój – jest to bardzo ważne w odniesieniu do kreowania własnego życia, zawodu oraz przyszłości naszych dzieci. Jak możesz rozwijać dany typ inteligencji? Poprzez określone ćwiczenia i działania, które pobudzą działanie w odpowiednim kierunku.

Typy inteligencji wielorakich

Poniżej przedstawiam opis inteligencji wielorakich, zastanów się kim jesteś lub jeżeli masz ochotę przejdź poniżej i pobierz bezpłatny test inteligencji wielorakich, który jest inspirowany badaniami Howarda Gardnera.

1. Inteligencja językowa (werbalna lub lingwistyczna)

Człowiek o dominującej inteligencji językowej:

  • posiada wrażliwość na dźwięk, rytmy, modulację głosu, różne funkcje języka,
  • uczy się przy pomocy pisania, czytania, dyskusji,
  • posługuje się bogatym słownictwem, szeroko stosuje synonimy,
  • lubi wiersze, rymy i gry słowne; lubi czytać,
  • jest dobrym słuchaczem,
  • potrafi precyzyjnie przekazywać informacje,
  • posiada zdolność do nauki języków obcych (szybciej uczy się akcentu),
  • dedykowany zawód: pisarz, poeta, dziennikarz, tłumacz.

2. Inteligencja matematyczno-logiczna

Człowiek o dominującej inteligencji matematyczno-logicznej:

  • cechuje go wrażliwość oraz zdolność do dostrzegania wzorców logicznych lub liczbowych,
  • posiada umiejętność abstrakcyjnego myślenia,
  • potrafi rozwiązywać nawet wyszukane zadania logiczne,
  • jego mocną stroną jest myślenie dedukcyjne (przyczynowo – skutkowe),
  • lubi wszelkiego rodzaju zagadki, łamigłówki,
  • potrafi wykonywać w pamięci skomplikowane działania,
  • w dzieciństwie szybko przyswajał pojęcia takie jak: czas, miejsce, ilość, liczba,
  • lubi eksperymentować i „kombinować”,
  • dedykowany zawód: naukowiec, matematyk.

3. Inteligencja przyrodnicza

Człowiek o dominującej inteligencji przyrodniczej:

  • jest obdarzony wrażliwością na różnice pomiędzy gatunkami,
  • posiada zdolność do pewnej interakcji z żyjącymi stworzeniami (symbioza z naturą),
  • baczne obserwuje świat roślin i zwierząt,
  • cechuje go znajomość nazw biologicznych, przyrodniczych,
  • czuje się dobrze w środowisku naturalnym, w kontakcie z naturą, rozumie ją,
  • jest opiekuńczy w stosunku do zwierząt,
  • dedykowany zawód: biolog, ekolog.

4. Inteligencja ruchowa (cielesno-kinestetyczna)

Człowiek o dominującej inteligencji ruchowej:

  • cechuje go wysoka świadomość swego ciała, panowanie nad nim,
  • zręcznie radzi sobie z wykonywaniem ćwiczeń ruchowych,
  • wysoka zdolność do zachowania równowagi ciała,
  • uwielbia poznawać nowe ruchy (np. taneczne),
  • lubi budować rzeczy, konstruować,
  • lubi grać w gry wymagające aktywności fizycznej,
  • dedykowany zawód: tancerz, choreograf, sportowiec, cyrkowiec.

5. Inteligencja przestrzenna

Człowiek o dominującej inteligencji przestrzennej:

  • jest wrażliwy na geometrię (potrafi wymyślać obiekty trójwymiarowe),
  • posiada zdolności konstrukcyjne,
  • bez trudu jest w stanie wyobrażać sobie i odtwarzać bryły,
  • postrzega świat z punktu wzrokowo-przestrzennego,
  • łatwiej porusza się w przestrzeni,
  • lubi stosować schematy i mapy pamięci,
  • trafnie przewiduje ruch przedmiotów w przestrzeni,
  • posiada talent do sporządzania wykresów, map i innych pomocy wizualnych (myślenie obrazowe),
  • posiada wysoki zmysł estetyczny,
  • dedykowany zawód: pilot, nawigator, piłkarz, architekt, malarz, rzeźbiarz.

6. Inteligencja muzyczna

Człowiek o dominującej inteligencji muzycznej:

  • jest bardzo wrażliwy na muzykę, rytmy, wysokość i barwy dźwięków,
  • posiada bardzo dobry słuch,
  • ma bardzo dobre poczucie rytmu,
  • umie poprawnie odróżniać i naśladować dane tony,
  • szybko przychodzi mu nauka śpiewu lub gry na instrumencie,
  • rozumie wszelkie formy ekspresji muzycznej (rozróżnia gatunki muzyczne)
  • potrafi wyodrębniać brzmienie poszczególnych instrumentów,
  • lubi muzykowanie, śpiew, na dźwięk reaguje tańcem, rytmicznym przytupywaniem, a nawet układaniem tekstu,
  • cechuje go wysoka wrażliwość emocjonalna,
  • dedykowane zawody: wokalista, muzyk, dyrygent, krytyk muzyczny, kompozytor.

7. Inteligencja interpersonalna

Człowiek o dominującej inteligencja interpersonalnej:

  • cechuje go wysoki poziom komunikacji międzyludzkiej,
  • umiejętnie posługuje się komunikacją werbalną i niewerbalną,
  • wysoka umiejętność dostrzegania i właściwego reagowania na nastroje, temperament, motywacje i pragnienia innych ludzi,
  • potrafi szybko odnaleźć się w towarzystwie, płynnie nawiązuje kontakty,
  • posiada umiejętność łagodzenia sporów,
  • cechuje go wysoki poziom empatii, wczuwania się w czyjąś sytuację,
  • umiejętność prowadzenia rozmowy,
  • bardzo dobra umiejętnością perswazji, co może prowadzić do manipulacji oraz wywierania wpływu na innych ludzi,
  • posiada zdolności negocjacyjne,
  • lubi pracę zespołową,
  • dedykowane zawody: psycholog, nauczyciel, terapeuta, sprzedawca, duchowny.

8. Inteligencja intrapersonalna

Człowiek o dominującej inteligencja intrapersonalnej:

  • posiada wysoką umiejętność rozumienia siebie samego, swoich potrzeb, emocji i motywów,
  • jest to osoba o szczegółowej, trafnej samowiedzy,
  • potrafi zaglądać w głąb siebie, zmotywować się i posiada silną wolę do działania,
  • posiada znajomość własnych mocnych stron i słabości,
  • trafnie określa swoje pragnienia i inteligencję,
  • często skryty indywidualista,
  • czasami wstydliwy,
  • zadaje sobie pytania natury egzystencjalnej, lubi “filozofować” i szukać sensu życia,
  • posiada pozytywny obraz własnej osoby, i wysoką automotywację,
  • ważny dla niego jest rozwój osobisty,
  • przykładowo, ale nie tylko: filozof.

Źródło https://www.katarzynapluska.pl/test-inteligencji-wielorakich-teoria-gardnera/