EDURADY

Człowiek uczy się, bo jest ciekawy świata. Ciekawość jest jedną z funkcji mózgu, warunkiem uczenia się i motywacji, a przejawia się na wiele sposobów. Dzieci lubią bawić się, doświadczać, eksperymentować, zadawać pytania. W zabawie i przez zabawę uczą się zachowań społecznych i zdobywają nową wiedzę. Ewa Borgosz

Poradnik dla rodzica kliknij

Instrukcja obsługi MÓZGU – własne BHP kliknij

Jak osiągnąć swoje cele?

  1. Wyznacz cele
  2. Przygotuj plan
  3. Rób regularne przerwy
  4. Bądź otwarty na nowe technologie
  5. Testuj wiedzę
  6. Zachowaj zdrową równowagę
  7. Utrzymuj pozytywne nastawienie
  8. Współpracuj z innymi
  9. Zadbaj o przyjazne otoczenie

DOBRE RADY

  1. Nie porównuj matematycznych umiejętności swojego dziecka z umiejętnościami jego rówieśników. Dzieci rozwijają się w różnym tempie. W jednej klasie różnice rozwojowe między uczniami z tego samego rocznika mogą sięgać dwóch lat. Daj dziecku czas. Nie zakładaj, że będzie myśleć jak mały dorosły.
  1. Kiedy dziecko przychodzi do ciebie z problemem i mówi, że nie rozumie zadania, nie pytaj: „Czego nie rozumiesz?”. Ono nie wie, czego nie rozumie. Rozmawiaj z nim, aż dojdziesz do tego, co sprawia mu trudność. Nie lekceważ jego pytań, odpowiadaj na nie cierpliwie, używając terminów, które nie będą za trudne.
  1. Pozwól dziecku pomagać sobie w liczeniu za pomocą prawdziwych przedmiotów lub palców. To nic złego.
  1. Jeśli dziecko udziela złej odpowiedzi na pytanie, nie krytykuj. Powtarzaj z nim tyle razy doświadczenie, aż samo odkryje właściwą odpowiedź.
  1. Nie używaj gotowych zeszytów z zadaniami, zwłaszcza takich, w których aktywności ograniczają się do wypełniania pustych rubryczek czy przyklejania naklejek. W zamian używaj patyków, żołędzi, kasztanów, fasolek. Szukaj matematyki wokół: na spacerze wyszukujcie kwadraty, koła, trójkąty. Licz kroki, ptaki na gałęzi. Szukaj z dzieckiem przedmiotów małych i czarnych lub dużych i żółtych. Baw się matematyką.
  1. Graj z dzieckiem w gry. Ucz je przegrywać i radzić sobie z porażką. Wspieraj emocjonalnie w takich sytuacjach, zachęcaj do ponownej próby po przegranej.
  1. Nie dawaj gotowych zadań do rozwiązywania, zamiast tego zachęcaj, by dziecko samo wymyślało zadania dla rodziców.
  1. Czasem celowo popełniaj błędy, zachęcaj dziecko, by je odnajdywało.
  1. Nie dawaj gotowych faktów do zapamiętania, ale problemy do rozwiązania. Zachęcaj, by dziecko samodzielnie wyciągało z nich wnioski.
  1. Nie wyręczaj swojego dziecka, mimo że sam zrobisz wszystko szybciej i lepiej. Ucz samodzielności i tego, że czasem popełnienie błędu uczy więcej niż perfekcyjne wykonanie.

JAK SIĘ UCZYĆ MATEMATYKI? CZY MOŻNA JĄ POLUBIĆ:)

Matematyka często wymieniania jest jako najmniej lubiany przedmiot, a nauczyciel matematyki kojarzony jest z profesorem, który najwięcej wymaga. Dlaczego pokutuje pogląd, że królowa nauk jest wiedzą tajemną, przeznaczoną tylko dla wybranych? Czy istnieją sposoby, które pokażą jak być dobrym z matematyki? Albo jak skutecznie nauczyć matematyki nasze dziecko?

Matematyka może być przyjemnością:)
Jeśli nasze dzieci uwielbiają siedzieć przed komputerem, wykorzystajmy to i zaproponujmy w Internecie strony z doświadczeniami, łamigłówkami, sudoku dla dzieci. Istnieją blogi matematyczne lub szkoły bez granic, które tłumaczone są na język polski. Dzięki temu w łatwy i przyjemny sposób można zachęcić dziecko do zgłębiania matematycznej wiedzy. Ważne, aby dziecko nie traktowało nauki matematyki jako przykrego obowiązku, tylko kojarzyło ją z przyjemnie spędzonym czasem. Zachęcanie do nauki od najmłodszych lat zrodzi w dzieciach przekonanie, że matematyka to nic strasznego i nie należy się jej bać.

„Slow” nauka, czyli jak skutecznie uczyć się matematyki
Kiedyś w szkole korzystano z liczydeł, patyczków i zeszytu w kratkę. Nauczycielka kształtowała pojęcia matematyczne prostym poleceniem: „Masz trzy patyczki, dodaj cztery i policz sumę. Działanie zapisz w zeszycie”. Dzieci przesuwając odpowiednią liczbę patyczków po blacie ławki, ustalały wizualne znaczenie cyfry i działania, zapisując w zeszycie 3+4=7.
Dzisiaj, chcąc dziecku pomóc w nauce, nieświadomie możemy je przestymulować. Problem z koncentracją na zadaniu i nauce zaczyna się już na poziomie wyboru przyboru do pisania – z modnego piórnika wysypują się piękne, kolorowe mazaki, flamastry, kredki i długopisy. Warto zastanowić się, czy wszystkie te przybory są niezbędne na zajęcia i czy przypadkiem nie odciągną naszej pociechy od tego, co najważniejsze – nauki. Ograniczenie wyposażenia dziecięcego piórnika do kilku sztuk nie będzie niepotrzebnie rozpraszać jego uwagi oraz pomoże mu skupić się na zadaniach.

Życie codzienne, czyli jak zrozumieć matematykę
Dzieci najlepiej uczą się na przykładach z życia, dlatego tłumaczenie zagadnień matematycznych powinno być pełne konkretnych przykładów i doświadczeń, które będą rozwijały kreatywność dzieci. Rozwiązując zadania matematyczne w domu, można wykorzystać do nauki np. ziarna kukurydzy, groch lub fasolę. Doskonałą zabawą będzie liczenie kawałków pizzy czy rozdzielanie pierogów w takiej samej liczbie dla wszystkich domowników. Podczas pieczenia, można poprosić dzieci o pomoc w odmierzaniu odpowiedniej ilości składników, ćwicząc przy tym zamianę jednostek – codzienne czynności pozwalają lepiej zrozumieć matematykę.
Z małym dzieckiem umiejętności matematyczne można ćwiczyć podczas czytania książek, pokazując na palcach liczby lub liczyć zwierzęta na ilustracjach. Dziecko, a często i rodzice nie są świadomi, że tak proste czynności zaczynają kształtować w świadomości dziecka pojęcia matematyczne. Angażujmy dzieci w naukę matematyki i oswajajmy z liczbami na każdym kroku – kiedy jesteśmy na spacerze, możemy liczyć ile osób stoi na przystanku, odczytywać numery domów czy autobusów. Będzie to świetna zabawa dla maluchów, która pomoże pojąć matematykę.
Starszakowi możemy zaproponować zabawę w dodawanie cyfr na rejestracjach samochodów, a kiedy nakrywamy stół, żeby policzył ile potrzebujemy szklanek czy serwetek dla gości.

Zabawa klockami, czyli jak polubić matematykę
Doskonałym prezentem dla dziecka w każdym wieku są klocki. Stawianie z nich budowli pozwala nie tylko skutecznie uczyć się matematyki, ale również ćwiczy koncentrację, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność i uczy geometrii. Stymulowanie wyobraźni dziecka, myślenia przestrzennego, kształtowania umiejętność kojarzenia elementów, segregowania ich i logicznego dopasowywania, daje przewagę w późniejszej edukacji matematycznej. Starajmy się z dzieckiem rozmawiać o tych wszystkich czynnościach, tłumacząc, że matematyka nas otacza i bardzo łatwo dostrzec ją w codziennym życiu. Jeśli nauczymy dziecko myśleć szerzej, dostrzegać liczby i ich piękno w codziennym życiu, to będzie mu łatwiej przełożyć te umiejętności na zadania praktyczne i skutecznie uczyć się matematyki.

Gry planszowe, czyli jak nauczyć się logicznego myślenia
Bardzo przyjemnym sposobem na naukę matematyki i logicznego myślenia są gry planszowe. Wiele szkół i przedszkoli wprowadza zajęcia dodatkowe, gdzie dzieciaki przychodzą i grają w różne planszówki. Świetnie się bawiąc, przyswajają solidną porcję matematycznych umiejętności. Każdy rzut kostki to przeliczenie liczby oczek na planszy, przesunięcie pionka na odpowiednie pole, zastanowienie się ile oczek brakuje do zwycięstwa – w każdym z tych zadań ukryta jest matematyczna wiedza. Możecie spróbować wykonać swoją własną grę planszową – będzie to dla dziecka dodatkowa nauka.

Jak pojąć matematykę? Spróbuj zajęć dodatkowych
Jeśli dziecko przejawia zdolności matematyczne warto zapisać je do kółka matematycznego i rozwijać jego talent. Poza tradycyjnymi zajęciami pozalekcyjnymi prowadzonymi w szkole, warto poszukać także różnych fundacji lub organizacji, które oferują matematyczne programy edukacyjne , poprzez finansowanie grantów i programów mających na celu propagowanie nauki matematyki od najmłodszych lat. Fundacja mBanku wspiera kształcenie dzieci i młodzieży z różnych środowisk zainteresowanych matematyką. Stypendia Fundacji mBanku finansują i wspierają programy dla dzieci w wieku szkolnym, dzięki czemu pozwalają realizować ciekawe projekty zgłoszone przez nauczycieli i metodyków. Jeśli dziecko przejawia zdolności i chciałoby uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, warto zainteresować się programami rozwijającymi umiejętności matematyczne i logiczne myślenie. Szczegółowe informacje na temat stypendiów mBanku można znaleźć na stronie mFundacji: www.mbank.pl/o-nas/fundacja/

Jak być dobrym z matematyki – o czym warto pamiętać
Aby dziecko polubiło matematykę, powstrzymaj się od porównywania jego umiejętności i wiedzy matematycznej z rówieśnikami. Pamiętaj, że dzieci rozwijają się w różnym tempie, a porównując je do innych, możesz zniechęcić swoją pociechę do matematyki, przez co zamiast zmotywowania osiągniemy odwrotny efekt.

przedruk http://mpotega.pl/wiecej-o-matematyce/129-jak-uczy%C4%87-si%C4%99-matematyki-%E2%80%93-czy-mo%C5%BCna-j%C4%85-polubi%C4%87

110 total views, 1 views today